Categorieën
#geocaching Throwback Thursday Wandelen

Throwback Thursday: 2 mei 2016/NS-wandeling Mariënwaerdt-Linge

Elke donderdag – Throwback Thursday – verschijnt hier een verslag online uit het roemruchte geocachingverleden van de Heideroosjes.

Vandaag gaan we terug naar 2 mei 2016:

Dit is het verslag van een Throwback Thursday en een NS-wandeling ineen. Deze NS-wandeling telt niet mee voor mijn Day Zero Project, omdat deze plaats vond voor de start van dit project (1 januari 2017). Maar ook toen deed ik dus al NS-wandelingen. In dit geval gaat het om de (inmiddels oude) NS-wandeling Mariënwaerdt-Linge en dan het tweede stuk: van station Beesd naar station Leerdam. Dit is 16,5 kilometer, maar mijn moeder en ik hebben het nog een beetje verlengd, omdat we eerst wat caches in Beesd op hebben gepikt.

Het verslag:

Maker: Geo Pold
Type: Letterbox
Plaats: Asperen

Het zou vandaag prachtig lente-weer worden, dus besloten we om de NS-wandeling langs de Linge te gaan doen, die al een tijdje op het verlanglijstje stond. Vreemd hoe erg het weer kan veranderen in een week tijd. Vorige week liep ik dus met mijn winterjas tot aan de hoogste stand dichtgetrokken en een trui eronder. Nu liep ik ’s middags in mijn T-shirt.

Goed, we gingen 16 kilometer wandelen van Beesd naar Leerdam. Ik begon de dag al sportief, door op de fiets naar Tilburg te gaan. Dit omdat ik mijn bibliotheekboeken in moest leveren en ik geen zin had om van het station naar de bibliotheek en weer terug te lopen, dat is namelijk best wel ver als je daarna ook nog een wandeling gaat doen. Dus nu fietste ik naar de bibliotheek, leverde mijn boeken in en fietste door naar het station, waar ik mijn moeder ontmoette.

We gingen naar Geldermalsen en stapten daar over op de Arriva-trein naar Beesd. Dat station is echt alleen maar een perron in de middle-of-nowhere, een heel stuk van het dorp af. Goed, al bijna meteen waren we op Landgoed Mariënwaerdt, het strijdtoneel van de mislukte, niet-gevonden 3000ste multi-cache van de Heideroosjes. Die multi hebben we dus nooit meer gevonden en is nu zelfs gearchiveerd. Wel lagen er nu twee caches van een nieuwe serie Langs de Linge op het terrein. Die hebben we allebei wel gevonden. Wel vreemd dat ik die ene niet in Smaug had gezet. Gelukkig had mijn moeder hem wel.

We weken nu een stukje van de route af, omdat er ook een heleboek traditionals in Beesd zelf lagen en die wilden wij meepakken, voor we echt aan de NS-wandeling begonnen. Het waren echter 7 caches, dus we waren hier wel even mee bezig. Wel werd alles vrij snel gevonden. Via een pad achter een bloesemboomgaard door, bereikten we het fietspad onder de snelweg door en daarmee Beesd.

Eerst vonden we de traditional met de Zweedse naam, volgens mij is Kungsträdgården een wijk in Stockholm en ook de naam van een halte van de metro. Ik ben daar dus geweest tijdens onze vakantie in Zweden, in 2008. Grappig dus om deze cache in het lijstje te hebben, de maker van de cache was ook in Stockholm geweest.

Bij de school – eigenlijk waren het drie scholen rondom een plein gegroepeerd – vonden we een cache bij de bijzondere zonnewijzer. Het was heel rustig bij de scholen, want de kinderen hadden natuurlijk meivakantie. Ook het Hart van Beesd, in een oude boom werd snel gespot. We gingen nu via een straatje langs het water naar de molen de Vrijheid, op een idyllische locatie met een wijds uitzicht. We vonden de cache en konden hem meteen doorgeven aan de volgende geocachers: een oudere dame met (dachten wij) haar zoon, die haar mee op haar eerste geocache-jacht had meegenomen.

Vanaf de molen liep er een pad over een dijk en precies aan de andere kant van die dijk zou de volgende cache liggen. Dus leek het mij leuk om over die dijk te gaan lopen. In het begin was dat ook daadwerkelijk een wandelpad, een laarzenpad. Maar ongeveer halverwege stuitten we op een versperring van schrikdraad. Waarschijnlijk stonden er verderop dus schapen, maar die konden we toen nog niet zien. Mijn moeder wilde omdraaien en terug gaan lopen, maar ik had daar niet zo’n trek in, want dat zou behoorlijk ver omlopen zijn, algauw goed voor 2 kilometer. Er hing geen verbodsbordje op de versperring, dus besloten we er brutaal overheen te stappen, in de hoop dat er aan de andere kant niet nog een hek zou zijn. Het zag er gelukkig wel goed uit en we kregen ook geen boze boer op ons dak. Pas helemaal op het einde kwamen we een kleine kudde schapen tegen, die enthousiast op ons afliepen, in de hoop dat wij eten kwamen brengen. Toen ze merkten dat we niets bij ons hadden, liepen ze ons gewoon voorbij. Aan het einde van het pad was nog wel een hek, maar daar konden we makkelijk overheen klimmen.

Nu stonden we voor de brandweerpost van Beesd en konden we gaan zoeken naar de nepsteen in een ‘tuin’ vol stenen. Hier hebben we dus het langste naar moeten zoeken, ik zat al op de grond tussen de stenen te zoeken, maar het was mijn moeder die hem uiteindelijk vond.

Voor we Beesd konden verlaten liepen we nog een stukje om, voor de in onze ogen leukste cache van de dag: een minibibliotheek in een oude telefooncel, genaamd Ruil Boek. Dit was zeker de moeite waard: het was een heel mooi onderhouden geheel met een groot logboek en een grote keuze aan boeken. Wij lieten twee boekjes achter, maar namen niets mee, want we moesten nog een heel eind gaan lopen. De moeder van de maker van de bieb stond op de oprit en vertelde ons dat de telefooncel uit Limburg kwam. Haar zoon had hem opgehaald en verbouwd tot de minibieb. Echt heel gaaf, ik gaf deze cache een favorite.

Het was tijd om Beesd te verlaten en dat deden we via een brug. Onder deze brug lag ook nog een cache, die cache werd snel gespot door mijn moeder, maar de logrol zat in zo’n puzzelkistje en daar zijn we wel een paar minuten mee bezig geweest. Het is wel gelukt. We hadden dus al 9 caches gevonden en daarmee had ik de 6350 bereikt, dat was stiekem mijn doel van de dag.

20160502_162742
Linge

Nu kwam er een lang stuk zonder caches, dus we zetten er even de pas in. Het was echt prachtig weer, dus het was druk op de route met fietsers en andere wandelaars. Sommige andere wandelaars zijn we verschillende keren tegengekomen of we zaten er mee in de trein. Wel grappig eigenlijk. De route liep langs de slingerende Linge en ik kreeg ook wel zin om te kanoën, maar ja het kan niet allemaal tegelijk: wandelen/geocachen/kanoën/fietsen. Mijn moeder hoopte vooral op veel mooie bloesembomen, maar er was twijfel of er nog wel bloesem zou zijn, vanwege het weer. De boom in onze tuin was binnen een week al z’n bloemetjes weer kwijt. Begin april was het namelijk even mooi weer en kwam alles in bloei en toen ging het ’s nachts weer vriezen, dus was het weer over met de lentepracht. Gelukkig was er nog wel wat bloesem over, dus moest ik regelmatig halt houden, omdat mijn moeder weer een foto-moment had. Zelf heb ik dat met meer met dieren, maar de koeien stonden steeds te ver weg.

Halverwege de route lag er nog een cache, op het Rhenoijschepad, dit week wel af van de NS-route die saai over het fietspad liep, dus onze keuze was snel gemaakt: wij gingen over het pad door de weilanden. We vonden de cache en verdwaalden daarna op het boerenommetje, want de bewegwijzering was niet zo goed. Ook kreeg ik natuurlijk hooikoorts in deze graslanden, maar dat heb ik er wel voor over. Uiteindelijk zijn we over een hekje naar een breder pad geklommen en zo kwamen we uiteindelijk weer bij de Linge uit. Er lag ook nog een multi, maar daar hadden we geen tijd meer voor en de afstand was ook te groot.

We kwamen door Rhenoy en Aquoy, beiden plaatsjes zonder geocaches.  In Asperen, een iets grotere plaats, lagen wel weer geocaches. Die konden we niet allemaal doen, hoewel die bij het GeoFort nog wel op mijn verlanglijstje staat, we zagen een deel van het Fort, wat hoort bij de Hollandse Waterlinie en ik houd van zulke bouwwerken. Ik nam me voor om hier nog eens te gaan fietsen, ooit. In Asperen lag een letterbox over postbodes en brievenbussen, dus ook dat wekte mijn belangstelling. Ik ben tenslotte zelf een postbode. Asperen is best een mooi plaatsje, maar we hadden al ver gelopen en onze voeten waren best moe. Er stond geen afstand in de cachebeschrijving en het leek wel alsof we eindeloos rondjes moesten sjokken door Asperen, voor we alle opdrachten vervuld hadden. Mooie huisjes hoor, mooie deuren en mooie brievenbussen. En in de cachebox een echte stempel, zoals het hoort bij letterboxen. Onderweg hadden we nog blikjes drinken gescoord bij de bakker, want we hadden dorst en het water in onze Doppers was al ver op. Op maandag lijken alle terrassen in deze streek wel gesloten te zijn.

Eigenlijk hadden we ondertussen ook wel honger gekregen en de tijd begon te dringen. Mijn moeder zocht op wat de uiterste trein zou zijn en dat was half 10. We hoopten het een uur eerder te kunnen bereiken. We besloten dus met een iets hoger tempo naar Leerdam te stappen, langs de wielen van de Linge. Helaas lag de earthcache aan de verkeerde kant van de rivier. Er was geen brug en onze voeten protesteerden tegen het idee van een kilometer heen en ook weer terug, dus helaas over moeten slaan.

Aangekomen in Leerdam liepen we bijna meteen tegen een op het oog gezellig eettentje aan, op de vestingwal. Het leek wel een Fata Morgana. En ze hadden me daar toch lekker eten!
Na het eten was het nog maar een klein stukje naar het station. Hier lag nog een cache, maar die konden we zo snel niet vinden. De trein kwam al aanrijden en ik had geen zin om een half uur te wachten, dus zei ik tegen mijn moeder: “Kom, we springen snel in deze trein.” Meestal ben ik niet de gene die het eerste opgeeft, maar eenmaal in de trein was mijn moeder het wel eens met de beslissing. Op de terugweg sloten de treinen beter aan dan op de heenweg, we hoefden nu maar 7 minuten te wachten in Geldermalsen en mijn moeder kon ook binnen 10 minuten overstappen in Tilburg. In haalde mijn fiets op en fietste terug naar Oisterwijk. Qua beweging heb ik ruimschoots genoeg gehaald, vandaag, haha.

We hebben heerlijk gewandeld, ik was zelfs verbrand, we vonden 11 caches. Tja, dat NS-wandelen combineren met geocachen smaakt naar meer. Gelukkig zijn er nog mogelijkheden genoeg.

Wat ik hier op 2 mei 2019 nog aan toe te voegen heb:

Ha, ondertussen heb ik al heel wat NS-wandelingen gelopen. En ja, bij de meesten vallen er onderweg wel wat geocaches op te pakken.

En ondertussen heeft mijn moeder – samen met de buurvrouw – haar eigen minibibliotheek. Niet zo groot als die telefooncel, maar wel een zeer mooi exemplaar, gemaakt door mijn vader.

De foto bij deze blog is door mijzelf gemaakt. Met mijn telefoon, dus de kwaliteit is niet al te best. Zo lijkt de lucht loodgrijs, terwijl het echt heel mooi weer was. Blijkbaar had ik mijn echte fototoestel niet bij op deze dag.