Categorieën
#geocaching Throwback Thursday

Geocachingverhalen uit het verleden: geofietsen op Texel

Mijn moeder en ik waren op vakantie en maakten het waddeneiland Texel onveilig per fiets.

Elke donderdag – Throwback Thursday – verschijnt hier een verslag online uit het roemruchte geocachingverleden van de Heideroosjes.

Vandaag gaan we terug naar 4 maart 2014:

De Cocksdorp

Na het ontbijt hadden we enige moeite om huurfietsen te krijgen. Doel van vandaag was alle caches meepikken tussen ons huisjespark bij De Cocksdorp en Oudeschild. En ook alle punten van de Mythe van Texel, de lange fietsmulti op het eiland. Mijn moeder had die al ooit gedaan, maar ik wilde hem ook graag doen. De eerste cache werd de earthcache Eierland, ook die was al gedaan door mijn moeder. Mooi stukje duinen hier. Het eerste punt van de Mythe was bij de vuurtoren, die dit jaar 150 jaar bestaat. Hier moest ik voor de cache op de foto met een steen, maar ik vond het eigenlijk maar een lelijke steen.

Via nog wat punten kwamen we aan in De Cocksdorp, hier was een voortuincache te doen, bij een personeelslid van Landal. Bij de fietsenverhuur hadden ze al gezegd dat ze een collega hadden die bezeten was van geocachen (nadat ze ons gps’sen had gezien). Het was een TB-hotel in een vogelhuisje, maar helaas weer geen trackables. De Cocksdorp is in dit jaargetijde uitgestorven, er was slechts 1 winkel open en daar zijn we wel even doorheen gelopen.

Na wat foto’s van mij als kapitein in de reddingssloep voor de winkel, gingen we weer verder. We fietsten langs De Schicht, een kunstwerk dat eigenlijk over de dijkafsluiting gaat, maar dat meer doet denken aan een bliksemschicht en hier kon ik nog een earthcache oplossen. Vervolgens fietsten we door het natuurgebied De Schorren en aan het einde zat er een cache in het informatiebord verstopt. Mijn moeder had deze laatste twee caches al eerder gevonden.

Oosterend

Na weer wat punten van de Mythe-cache kwamen we aan in Oosterend. Hier hebben we een omweg gemaakt voor een aantal caches en wat punten van de beeldencache. Eerst het Boerenommetje, dat mij deed denken aan de boerenommetjes in Noord-Brabant. Ze verschillen niet eens zo heel van elkaar, alleen heb je op Texel overal walletjes rondom de weilanden liggen, omdat er geen bossen – dus geen hout – op het eiland waren, in het verleden. In Noord-Brabant was natuurlijk hout genoeg. Ondertussen was het zonnetje gaan schijnen, ’s morgens was het bewolkt en best wel kil. Nu werd het snel warmer. Er ligt tegenwoordig een cache verstopt bij de Reuze-aardbei, die staat er al vele jaren en we zijn er al vaak geweest, maar nu was er dan ook de cache Rood Snoepgoed te loggen. Hierna volgde Expeditie Hoogezandskil, een cache vanaf het dijkje aan het einde van de weg waaraan de camping lag waar een oom en tante vroeger een caravan hadden, dus zeer bekend terrein voor ons. Vroeger mocht je hier niet wandelen, maar nu zijn er dus veel boerenommetjes open gesteld op het eiland. We hadden wat discussie over via welke kant van het water je de cache moest bereiken, maar uiteindelijk bleek er een pontje te zijn; zo’n vlot waarbij je jezelf via een kabel naar de overkant moet draaien. Kijk, zulke dingen vind ik erg leuk, dus vol enthousiasme naar de overkant gegaan met het vlot. Superleuk.

We hadden honger gekregen, maar er was niet zoveel open in het slaapdorp Oosterend. Uiteindelijk kwamen we terecht bij het enige café dat open was, hier hadden ze wel een lekker broodje met Texelse kruidenkaas. Gevoed en gedrenkt konden wij weer verder met onze fietstocht.

Oudeschild

De laatste punten van de eerste helft van de Mythe volgden en zo kwamen we aan in het havenplaatsje Oudeschild. Dit plaatsje heeft veel van zijn oude glorie verloren. Van de winkeltjes, die ik me van een aantal jaar geleden herinnerde was er geen eentje meer over. Het begon ook nog te miezeren, dus daar ging mijn goede beeld van Oudeschild. Wel was er een vestiging van Kees de Waal, waar ik nog nooit geweest was, dus daar zijn we gaan schuilen en hebben we een hele tijd rond gekeken, tot de regenbui over was.

Toen we weer buiten stonden, zijn we nog de cache bij Fort Lunette gaan doen, dit is een van de drie forten die vlakbij Oudeschild liggen, vroeger hebben we ook al ooit een cache bij Fort de Schans gedaan. Van die laatste is meer overgebleven dan van Fort Lunette, daar ligt alleen de vorm in het terrein en een paar brokken ruïne-steen. Omdat het erg bewolkt werd en er af en toe al een druppel uitviel en het ook al laat begon te worden, besloten we om terug te gaan fietsen. Het was nog een flink aantal kilometers naar ons huisje en we hadden tegenwind. We zijn nog een keertje voor een beeld gestopt en fietsen het laatste stukje door de duinen. Ik herinnerde me dit stuk als heel druk en met in file fietsende mensen, nu waren wij de enige twee fietsers. Groot verschil tussen het aantal toeristen in de winter en de zomer.

Wat ik hier op 4 maart 2021 nog aan te voegen heb:

Ah Texel! Vroeger kwam ik er bijna elk jaar en nu ben ik er dus sinds bovenstaande week in 2014 niet meer geweest. De Mythe van Texel werd uiteindelijk niet meer gevonden die week, dus die staat nog steeds op mijn verlanglijstje (hij bestaat nog wel). Er zijn ondertussen meer dan 20 nieuwe caches die ik nog niet heb gevonden bijgekomen. Verder is er een tweedaagse NS-wandeling (vrij hilarisch, want er is helemaal geen spoorrails op het eiland te bekennen) te doen op het eiland en die staat ook hoog op mijn bucketlist. Dus als er ooit een einde komt aan de lockdown en je weer normaal naar Texel kan, dan wordt het hoog tijd om weer eens te gaan.

Één reactie op “Geocachingverhalen uit het verleden: geofietsen op Texel”