Het einde van Day Zero Project 2.0.: Wandelen

Op mijn verjaardag – 31 maart 2024 – kwam mijn tweede Day Zero Project ten einde. De komende tijd verschijnen hier dus een aantal blogs om per categorie te beschrijven welke doelen zijn gelukt en welke niet. Vandaag de categorie wandelen. Hier kun je meer over de doelen lezen.

Wandelen

31. Het Brabants Vennenpad aflopen (3/12)

Dit doel is niet gelukt om precies de reden die ik al bij de start heb genoemd: het vervoersprobleem. Het is heel lastig om op de start- en eindpunten te komen, omdat er op de plek waar ik nu zit geen treinstations zijn en de buslijnen enorm slecht op elkaar aansluiten, waardoor je urenlang onderweg bent, terwijl het hemelsbreed nog geen 35 kilometer van huis af is.

32. De Apeldoornse Vierdaagse uitlopen en dan het liefste de 4x30km

Dit is niet gelukt tijdens de looptijd van mijn DZP. In 2021 ging de AV niet door vanwege corona. In 2022 kwam het er gewoon niet van. In 2023 had ik wel mee willen doen, maar was ik te laat met het boeken van een overnachtingslocatie en kon ik niks betaalbaars meer in de buurt vinden. Dat heb ik voor dit jaar anders aangepakt. De camping is al maanden geleden geboekt, de inschrijving staat en ik ben al flink aan het trainen. Helaas valt het niet meer binnen de looptijd van dit DZP, dus tel ik het als een half doel. Maar van 9 t/m 12 juli gaat het hopelijk lukken om de 4×30 km uit te lopen.

33. Een Lange Afstands Wandeling (LAW) lopen

Ook niet gelukt. Eigenlijk om dezelfde reden als het Brabants Vennenpad; het vervoersprobleem. Het is gewoon lastig als je alleen bent en geen auto bezit. Precies de reden waarom ik zo graag NS-wandelingen loop: dan zit je niet met het vervoersprobleem en kun je gewoon de trein (of heel soms de bus) pakken.

34. Wadlopen (of een wadexcursie)

Tja, in oktober 2022 waren we op Texel en had ik een excursie geboekt via Natuurmonumenten waarbij er ook een stuk over het wad gelopen zou worden. Helaas bleek de waterstand eind oktober echter zo hoog, dat er niet over het wad gelopen kon worden; dat zou dan zwemmen worden. In plaats daarvan kregen we een soort van modderexpeditie door de slenken. Niet helemaal wat ik er van verwacht had. Twee jaar later zaten we weer op Texel, maar dat was in praktisch dezelfde week, dus weer in oktober. Dus de kans dat het wadlopen weer zou mislukken was heel groot. En ja, omdat ik in Noord-Brabant woon is het gewoon lastig om het waddengebied te bereiken. In een dag op en neer is al bijna ondoenlijk, omdat wadexcursie vaak erg vroeg starten. Dus dan moet je al een weekend of langer gaan. Omdat de intentie er dus wel is geweest en die hoge waterstand niet mijn schuld is, reken ik het als een half doel.

35. De Hoge Veluwe wandeling in oktober (2x in 2022 en 2023)

Dit doel is wel geslaagd, want uiteindelijk heb ik zelfs 2x aan de Hoge Veluwe wandeling deelgenomen. In 2022 samen met mijn moeder, toen hadden we een hotelovernachting (in een heel slecht hotel, maar dat terzijde). Ik vond de wandeldag zo leuk/mooi dat ik in 2023 uiteindelijk nog een keer heb meegedaan, maar dan in mijn eentje. Wel pas last minute besloten, omdat het warm genoeg moest zijn om nog te kunnen kamperen (in oktober dus). Dat bleek zo te zijn, dus heb ik een weekend doorgebracht op de Veluwe, waarbij ik al mijn (kampeer)spullen vervoerde per ov-fiets. Als het dit jaar lukt om een betaalbare overnachtingsplek te vinden, ga ik zeker weer meedoen. (Want ook hier geldt dat voor 1 dag op en neer niet te doen is met het openbaar vervoer).

36. t/m 45 Tien wandelingen van de Wandel Bucket List (10/10)

Ik heb genoeg wandelingen gemaakt om dit doel als vervuld te beschouwen. Ik loop alleen achter met de verslagen van de wandelingen.

Maar in ieder geval de twee groene wissels op Texel gelopen, de eerste dag zelfs 2x.

OV-stapper Texel: dag 1

Groene Wissel Nijverdal-Raalte

Trage Tocht Sint-Michielsgestel

Conclusie

Deze categorie heeft dus een heel wisselend resultaat. De tien wandelingen van de wandelbucketlist tel ik allemaal als een apart doel, dus dat telt dus lekker door. Met de Hoge Veluwe Wandeldag erbij heb ik 11 doelen vervuld. Dan twee half en twee niet. Dus alles bij elkaar toch wel een geslaagde categorie.